Gertrud, jag men inte jag

Som jag berättat i ett tidigare inlägg är en av de allra vanligaste frågorna jag får: Vem är egentligen Gertrud? 

Bild på Anna Maria Resare. Grundare av Gertrud kommunikation.

Det är inte hon på bilden. Men nästan.

Berättelsen tar sin början på olika tidpunkter i olika liv. Men den är inte så komplicerad. Jag ville starta företag och visste inte hur jag skulle tänka med namn. Ska namnet säga något om verksamheten? Ska det vara specifikt eller allmänt? Många frågor snurrade i mitt huvud. Efter att ha jobbat i en organisation där namnet blivit ett hinder (eller en utmaning som jag gärna kallar det) så var det en viktig fråga.

Jag började fundera… Mitt företagsnamn skulle helst ha följande kvaliteter:

  • Inkludera all typ av kommunikation (exempelvis både tal och skrift)
  • Inte stänga ute eventuella uppdragsgivare som önskar otydlighet (om uppdragen passar mig vill jag kunna ta ställning till själv, inte låta uppdragsgivaren avgöra)
  • Vara lätt att komma ihåg
  • Sticka ut

Men utmaningen slutar inte med min önskelista. Bolagsverket har också lite att säga till om. Särskilt med tanke på att jag valde att starta aktiebolag.

Efter flera försök att registrera ett företagsnamn bytte jag taktik från beskrivande ord som tydlig och begriplig till att tänka mer på min omgivning.

Mitt andranamn är Gertrud. Mina föräldrar gav mig namnet och jag har aldrig tyckt om det. Så är det. Tyvärr. Men så såg jag min chans. Genom att ge mitt företag namnet Gertrud kunde jag fylla det (alltså varumärket) med vad jag ville. Jag kunde ge Gertrud en egen identitet, ett eget liv.

Gertrud är ett namn som följt familjen i generationer. Min mormors mamma hette Gertrud. Hon gick hastigt bort när min mormor var 3 år. Ingen av oss som lever idag kände Gertrud och det är förstås en stor sorg. Med företaget kan även hon få liv genom historier som min mamma fått berättat för sig. Hon är närvarande hos oss, trots att vi inte kände henne.

Positiva reaktioner

Så hur har det blivit? Jag har fått mycket positiva reaktioner på valet av företagsnamn. Bolagsverket godkände Gertrud kommunikation AB och folk i min omgivning är nyfikna.

Jag får ofta reaktionen Det känner jag igen. Det har jag stött på förut. Det är positivt för en nätverkande företagare och jag blir själaglad varje gång jag får kommentaren.

Det finns trots allt utmaningar

Det är inte helt lätt att ha valt ett egennamn som företagsnamn. Särskilt när det inte är mitt egna tilltalsnamn. Många kallar mig Gertrud. Men det är helt okej och jag förklarar oftast att det är jag men inte jag. Då får vi chans att prata om namnet. Jag får berätta historien och personen jag möter kommer att känna igen namnet nästa gång hen stöter på det.

Hur tänker du?

Ska du starta eget? Eller har du redan gjort det? Hur tänker du med företagsnamn? Det skulle vara väldigt roligt att höra hur andra tänkt. Dela gärna med dig av din story i en kommentar.

6 comments

  1. Hej Gertrud :)
    Det var verkligen kul att läsa din namnstory, jag har undrat ska du veta. Namn är inte lätt och jag håller med om dina funderingar innan du bestämde dig. Mitt företag heter emanka konsult och namnet kommer ifrån de två första bokstäverna i mina tre barns namn – Emma, Anna och Kalle. Jag trodde att jag var unik när jag tog det namnet, men har förstått efteråt att det är ett ganska vanligt att sätta ihop bokstäver så det blir ett företagsnamn. Till på köpet blev Anna Anka en av Hollywoodfruarna under mitt företags uppstart och det blev en hel del snackisar kring det. Det har lagt sig lite nu… Fin hemsida har du också – grattis!
    Bästa hälsningar
    Maria

  2. Hej! Intressant att läsa om din namn-resa! Som du säger är det mängder med faktorer att ta hänsyn till. Som kommunikatör, som även jag är, rekommenderar man ofta kunderna just om tydliga namn. Det fungerar inte alltid, det är så sant. På min långa resa som egenföretagare har jag hunnit att döpa flertalet egna företag och tänkte berätta om tillkomsten av namnet på ett av företagen.

    För många år sedan skulle jag och en formgivarkollega starta en liten reklambyrå i Kungsbacka. Det blev snabbt tydligt för oss att Kungsbacka är en stor entreprenörstad med många rätt stora ägarledda företag. Det innebär ofta att ägaren/VD:n är involverad i allt, även det praktiska reklamarbetet. Lika tydligt blev det att ordet ”reklambyrå” uppfattades som ”dyrt”. Egenföretagare, även de framgångsrika vars företag vuxit, är rädda om sina pengar. Så – vi ville ju inte få nej i telefonen genom att berätta att vi är en reklambyrå samtidigt som vi ville vara tydliga och ha en knorr.

    Vi döpte vårt företag till reklamutanbyrå! Det väckte mycket uppmärksamhet och det var enkelt att få igång ett samtal. Det bästa av allt blev vi ihågkomna. Vi visade tydligt vad vi erbjuder för tjänster, men också att vi inte bar den administrativa ryggsäcken som resulterar i högre fakturor. Och strategin funkade!

    • admin says:

      Kul grej! Att bli ihågkommen är ju både roligt och viktigt. Och ni lyckades verkligen göra det på ett bra sätt hör jag :) Tack för att du delar med dig!

  3. Katrin Johansson says:

    Vilken fin förklaring, Gertrud. Eller… förlåt… jag menar ju Anna Maria;) Så härligt att äntligen läsa svaret på denna gåta!

Comments are closed.